• Slovak
  • English
  • Deutsch
  • Русский
  • Français
  • Português
  • Español
  • Italiano
  • 中文
  • Korean
  • Magyar
  • Polski

POZNÁTE SVOJU CIEĽOVÚ SKUPINU?
5. 02. 2017

BLOG_1_CIELENIE

Nemáte jasne definovanú cieľovú skupinu alebo sa trápite čo pri jej určení treba zohľadniť? Vedenie akýchkoľvek reklamných aktivít bez určenia cieľového publika nedáva zmysel. Ak potrebujete poradiť v tejto otázke, prečítajte si náš blog.

Cieľovou skupinou je skupina ľudí definovaných podľa prísne stanovených kritérií. Patrí sem napr. vek, bydlisko, vzdelanie, príjem a pod. Rovnako je potrebné cieľovú skupinu zadefinovať aj v podnikaní – predmet podnikania, počet zamestnancov, geografické pôsobenie. Pre lepšie pochopenie definovania cieľového publika si uvedieme pár príkladov:

Príklad 1 – zacielenie na konkrétneho spotrebiteľa:

Produkt: Zelená káva – účinný antioxidant

Ženy vo veku 25 – 45 rokov, žijúce v stredne veľkých a veľkých mestách, so stredným alebo vyšším vzdelaním, príjem viac ako 500 €  mesačne so záujmom o zdravý životný štýl.

Príklad 2 – zacielenie na firmy:

Produkt: Reklamné smerové tabule

Malé rodinné podniky pôsobiace na miestnom trhu, vlastniace malý rozpočet na reklamu, so záujmom o získanie nových zákazníkov prostredníctvom offline reklamy.

Kladiete si otázku „prečo je nevyhnutné definovať cieľovú skupinu“? Reklama môže absorbovať akýkoľvek rozpočet bez ohľadu na to, aký veľký bude. Ak nechcete vyhadzovať peniaze zbytočne, je potrebné veľmi starostlivo definovať cieľovú skupinu. Reklama cielená na všetkých je reklama cielená na nikoho.

Domnievate sa, že máte produkt alebo službu určenú pre všetkých a rozhodnete sa využiť ako spôsob propagácie napr. letáky rozosielané všetkým obyvateľom Žiliny? Trafili  ste – rozpočet na reklamu ste vyhodili z väčšej miery von oknom. Ak aj uvažujete, že veľká časť z obyvateľov bude kupovať váš produkt alebo službu, popremýšľajte nad tým, koho v skutočnosti určite zaujíma. Ak predávate luxusný nábytok a myslíte si, že bývať potrebujú všetci – aj študenti a mládež, verte nám, že vašu reklamu dajú do zberu, nakoľko si váš produkt reálne nemôžu dovoliť. Môžete si byť istí, že rovnakú odpoveď dostanete aj od cieľovej skupiny – ľudia na dôchodku. Ak sa zamyslíte nad svojim produktom a zvolíte vhodnú cieľovú skupinu (napr. pri luxusnom nábytku cieľte letáky na luxusnejšie štvrte s domovými výstavbami, nie na sídliská), budete platiť za reklamu oveľa menej a získate oveľa priaznivejšiu spätnú väzbu vašich eventuálnych klientov. Konkrétna špecifikácia kritérií pomôže znížiť počet vašich potenciálnych zákazníkov, ale zároveň zvyšuje šancu obmedziť náklady na predaj a propagáciu. Ak ste sa napríklad rozhodli pre outdoorovú reklamu,  vyberajte umiestnenie reklamy v súlade s cieľovou skupinou. Napríklad – novootvorená reštaurácia v centre mesta – umiestnite billboardy a citylighty v blízkosti reštaurácie spolu s navigačnými šípkami. Keďže je v centre mesta, nezabudnite zacieliť reklamu na chodcov pohybujúcich sa v meste (prípadne billboardy nachádzajúce sa blízko zastávok a pod.)

A rada na záver? Verte nám, že je jednoduchšie prispôsobiť produkt na určitý typ zákazníkov ako vytvorenie univerzálneho produktu pre všetkých. Pýtate sa, či existuje jedna „najlepšia“ cieľová skupina? Sklameme vás, ale neexistuje – ideálnou cieľovou skupinou je jedinečné publikum vyberané pre každý  výrobok alebo službu.

Eunica Media, s.r.o. © 2016